Thursday, December 3, 2009

Bajet kembali ke sekolah...

Bila hujung tahun je,
ibu bapa dah pening kepala
memikirkan perbelanjaan
anak² naik sekolah
yang tadika,
yang sekolah rendah,
yang sekolah menengah...

kami baru sempat
shopping sikit² keperluan sekolah diorang
kat Jusco Ipoh wktu balik dari kg baru nih
itu pun dah beratus RM melayang...

anggaran perbelanjaan:

-baju putih sek. keb -RM50 seorang(2 helai)
-seluar/kain biru sek. keb. -RM50 seorang (2 helai)
-kasut sekolah -RM60 seorang (2 pasang)
-baju sek. agama -RM50 seorang(2 complete sets)
-kain sampin/tudung putih - RM30 seorang
-socks -RM10 seorang
Total perbelanjaan keperluan pakaian sekolah =
RM250 seorang
dan kami ada 3 orang anak bersekolah = RM250 X 3 orang = RMRM750
ini yang basicnya aje

itu pun anggaran je
sebab belum sempat beli semuanya
baru sempat beli few items je
dan rasanya nak top tup dengan
beberapa persalinan baju cap ayam
(tapi still rege sehelai pon about RM20 gak)
especially for the boys
yang melasak je kejenya

dan juga,
ni belum masuk beg sekolah, stationeries, buku tulis, yuran sekolah etc....
mau cecah RM1k++ bagi seorang anak masuk sekolah
fuhhhh....
sungguh tinggi kos hidup sekarang ni
ini bagi kita yang masih mampu menyediakan
keperluan sebegitu
bagaimana dengan yang tak mampu tu ye...
kais pagi,makan pagi...
isk...
insafnya.....

8 comments:

  1. banyak rupanya belanja sekolan ni eh kak ina? insaf jugak.. tu sbbkan mak pak zaman skrg ni lumba2 buat study fund & insurance utk setiap anak2nya.. takut apa2 berlaku.. isk, nauzubillah min zhalik!

    ReplyDelete
  2. sama la kita Kina.. tu tak termasuk perbelanjaan nak daftar hantar sekolah tadika ...

    ReplyDelete
  3. Ira,

    tulah...mmg tinggi kos menyekolahkan anak2 skrg ni...tu belum masuk buku revision, duit poket,duit tuisyen+++...silap2, mau RM2k sorang anak nak sekolah huhu

    ReplyDelete
  4. nadnye,

    yuran daftar masuk tadika pon dah sama rege cam budak nak masuk kolej skrg

    ReplyDelete
  5. aduhaiii kak...mmg tinggi sungguh tu...

    bg yang mampu alhamdulilah...bg yg tidak tu...keciankan...

    ReplyDelete
  6. pening kepala gak kan bila anak2 nk kembali ke sekolah macam2 nak beli...dgr yg basic dah RM250..cam mane la anak2 yan plak mesti lagi mahal kan...fening nak cari duit nie...

    ReplyDelete
  7. lin

    memang tinggi perbelanjaan skrg nih...sementara haziq kecik lagi, menabung le apa yg patut

    ReplyDelete

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages