Wednesday, December 31, 2008

Final Award for 2008......






1.Pick 5 Bloggers that you consider as your best blogging buddies and deserves this award for their contribution towards the blogging community, no matter what language.
2.State the name of the author of each blog as well as a link to each one’s blogs.

1. Mimi
2. Arnie
3. Haslina
4. Sue @Anna
5. Aida @ Limo

3.Each blogger (upon acceptance) of this award should do a post and show the award on their blog and put the name and link to the blog that has given her/him the award.
4.Show these rules…SIMPLE!

Hutang tag lagik

Tag from Nina

1. Berat sebelum mengandung
adeila..preggie mana satu nih...dah 4kali preggie..hehe...preggie alysha jelah..erkk...malu sey...63kg...tgh gumuk time nih..makan tak hengat donia..asek makan kat Secret Recipe jek

2 .Berat terakhir mengandung sebelum bersalin
70 kg- naik 7 kg je..paling sikit naik among the 4 pregnancies

3. Berat selepas abis pantang
60kg.huhu..lagi ringan dari b4 preggie

4. Apa yang korang suke makan mase mengandung?
Nestle White Chocolate

5. Hospital mana anda bersalin?
Pusat Rawatan Islam Islam Az-Zahrah Bangi

6. Tunjukkan gambar anda masa pregnant.....at least 5 keping
ala..x cukup 5 keping..sikit je yg ada & nampak peyut..hihi






??

Tag:
1. aida aka limaunipis
2. haslina aka lin
3. arnie
4. mimi
5. sayangibu

Tuesday, December 30, 2008

Birth Tag




FINALLY...

Good news???

At last...after months of waiting for the announcement...finally, it broke out officially during the company family day....
.
.
Rasanya dari bulan Jan haritu dah dengar rumours about salary revision nih...then, dah 3 kali nak dibuat pengumuman...tapi kensel lak..
.
.
Bila semua dah frust, ramaiiiiiii sangat quit...
.
finally...
.
it was approved...

Syukur
.
Alhamdulillah...!
.
Rezeki anak-anak...Ummi yang dah longlai nak keje kat sini tetiba ter'motivate' balik siikit...yup...kalau sesape yg belajar Business Admin...salah satu faktor yang boleh motivate employees according to Herzberg's Theory seperti di bawah:

One more motivation theory based on human needs was introduced by Frederick Herzberg. Two thousand engineers and office employees of a large paintwork company were asked to describe two types of on-the-workplace situations:

  1. When they felt especially satisfied with carrying out their functions
  2. When they felt especially dissatisfied with carrying out their functions

Results of the survey allowed Herzberg to distinguish between two categories of factors in the workplace resulting in job satisfaction. The theorist named two groups of factors: motivators and hygiene factors (see Illustration 3).

Illustration 3: Factors Affecting Job Satisfaction by Herzberg

Motivators

Hygiene Factors

  • Achievement
  • Recognition
  • Work itself
  • Responsibility
  • Advancement
  • Company policy and administration
  • Supervision
  • Salary
  • Interpersonal relationship
  • Working conditions

According to Herzberg’s theory people have basic needs. He called them hygiene factors. Hygiene factors are tailored to intrinsic needs of a person (i.e. physiological needs and need for security and safety). At the same time they are connected with the working environment.

A manager should remember that hygiene factors do not motivate. If present, these factors prevent employees from becoming dissatisfied. Absence of hygiene factors results in dissatisfaction and de-motivation.
The second set of needs includes motivators. If resolved, motivators cause satisfaction of employees.

(from http://studiesfaction.com/management/18-employee_motivation-page5.htm)

Wah wah...siap kuar teori lagik bila hati sudah gumbira...

InsyaAllah, payslip Jan 09 will show a different salary figure for Ummi...Amin...

Kasih Tauladan Monyet

Tadi Ayah call bagitau Ummi yang Ayah terlanggar anak kucing hitam kat rumah waktu Ayah reverse kereta malam tadi lepas hantar kami ke Perak...Ayah sedih..ye..Ayah memang sayangkan kucing-kucing tak bertuan tu(2 ekor ibu kucing - sekor kucing siam(dgn sekor anak), sekor ala-ala kucing parsi(dgn 2 ekor anak kucing hitam bulu panjang)...Ummi tak suka..bukannya apa..sbb dah diberi makan siap berak sana sini kat atas rumput, atas tanah...eee...asek bau poopoo kucing je....
.
.
then,baru kejap tadi dapat emel dari member sebelah bilik...terkedu kejap Ummi...sedey...

dari emel:

Maafkan saya kerana saya tidak bijak mengarang. Saya bukan penulis. Apa yang saya yngin ceritakan pun hanyalah tetang monyet, haiwan yang sering jadi bahan sendaan kita, bukannya tentang wang, saham, barang kemas, kekasih yang jelita mahupun banglo besar. Saya tidak bijak bercerita tentang itu
> >
Baru-baru ini saya ke Negeri Sembilan untuk mengunjungi rumah seorang saudara. Sewaktu kereta melalui hutan rekreasi Hulu Bendul di Kuala Pilah, nun di depan sana ,saya lihat ada sekumpulan monyet mundar-mandir di sisi jalan yang sibuk. Ia seperti
terburu-buru untuk melintas.
> >
Saya terus memandu dan sewaktu kereta semakin hampir,saya terkejut kerana ada seekor monyet menggeletik di atas jalan. Ia baru dilanggar salah sebuah kereta di hadapan saya. Pantas saya menekan brek dan memperlahankan kereta.
> >
Kereta semakin hamper dan dada ini berdebar apabila melihat monyet itu terus menggelupur dan menghempas-hempas ke atas jalan. Kakinya terketar-ketar. Di sisinya ada darah dan cebisan daging.
> >
Tapi paling menyentak perasaan saya ialah apabila melihat perutnya yang buncit itu terburai, dan dari celah luka besar itu tersembul sesuatu berwarna kelabu. Tahukah pembaca, benda apakah yang saya lihat itu?
> >
Benda kelabu itu adalah anak yang masih dalam kandungannya!
> >
Pada ketika itu saya terasa tubuh ini menggeletar. Saya pasti, si ibu monyet tadi akan mati sebentar lagi. Begitu juga dengan anaknya, nyawanya melayang sebelum sempat melihat wajah ibu.
> >
Sebaik melintasinya, saya pandang cermin sisi dan belakang. Saya nampak kawanan monyet tadi bercempera. Mereka berlari-lari mendapatkan si ibu tadi, tapi kemudian
bertempiaran semula ke tepi jalan kerana hampir saja dilanggar kenderaan yang lalu-lalang.
> >
Mungkin kepada pembaca sekalian, apalah ada pada nyawa seekor monyet.
> >
Ia hanya monyet. Haiwan hodoh. Hidupnya di hutan, tidak setaraf dengan manusiawi.
> >
Tapi tidak kepada saya. Pulang bercuti, saya terus catatkan surat ini, kerana peristiwa yang saya sebutkan tadi sebenarnya telah mengingatkan saya kepada sebuah peristiwa yang berlaku pada awal 1990-an.
> >
Ketika itu usia saya masih di awal 20-an. Hari itu, saya diajak oleh seorang bapa saudara untuk memburu di hutan berhampiran rumah. Saya bukanlah minat memburu,
tapi daripada bosan terperap di rumah, saya terima ajakan bapa saudara saya tadi.
> >
Masih saya ingat, beberapa jam berburu,matahari pun sudah meninggi, tapi tiada seekor haiwan pun melintas di hadapan kami. Pelanduk, napuh, rusa, ayam hutan dan
burung yang selalu berlegar di hutan itu, seolah-olah bersembunyai jauh dari kami. Hutan itu sepi.
> >
Saya bertambah rimas, pak cik pula saya lihat mula kecewa. Hari kian beranjak petang, pak cik menepuk-nepuk senapang Relanya. Kata pak cik, "Kita balik ajalah, hari ni tak ada apa-apa.Mungkin esok ada habuan."
> >
Kami berjalan pulang, tapi selang dua tiga puluh langkah, kami terdengar suara riuh-rendah di sebalik pokok-pokok besar di hadapan kami. Saya mengamati suara itu, ternyata ia datang dari sekawan monyet yang sedang memakan buah-buah hutan.
> >
Saya perhatikan pak cik begitu berminat memerhatikan haiwan itu. Di bibirnya ada sebaris senyuman. Senyuman yang saya faham benar maksudnya.
> >
Adakah pak cik hendak menembak monyet-monyet itu?
> >
"Haa. Pak cik nak tembak ibunya, lepas tu pak cik nak ambil anaknya, nanti boleh bela," begitu jawapan pak cik.
> >
Masih saya ingat juga, saya beberapa kali mendesak pak cik supaya membatalkan hasratnya itu, tapi gagal. Saya gagal mengendurkan niatnya.
> >
Tidak akan saya lupa kata-kata pak cik petang itu, "daripada balik tangan kosong? " lalu dia mengacukan senapangnya ke arah kawasan monyet tadi, dan ?
DAMMM!!!
> >
Demi berdentum saja senapang, bercempera dan lintang-pukang monyet-monyet tadi menyelamatkan diri. Hutan itu riuh dengan bunyai ranting patah serta jerit pekik haiwan berkenaan.
> >
BUUUPP! Ada suatu benda yang jatuh ke tanah. Saya terpandang seekor ibu monyet jatuh berdekatan kami. Saya dan pak cik terus mendapatkannya. Dari perutnya bercucuran darah pekat. Anaknya yang tidak mengerti apa-apa terlepas dari pelukan, tercampak tidak jauh dari ibunya sambil menjerit-jerit.
> >
Si ibu merengus-rengus memanggil anaknya dengan lemah. Ia cuba bangun dengan besusah payah sambil tangannya mencapai akar-akar pokok untuk mendekati anaknya. Sebelah tangan lagi menekap perut yang masih berdarah. Ia berusaha melangkah tapi terjatuh semula. Digagahi lagi sambil berguling-guling ke arah anaknya. Si anak yang baru pandai berjalan jatuh, bangun mendapatkan ibunya.
> >
Si anak itu terus saja memeluk ibunya yang kesakitan. Masih terbayang jelas di ingatan saya bagaimana si ibu monyet tadi memegang tubuh dan menatap wajah anaknya
puas-puas, kemudian dicium berkali-kali.
> >
Setelah itu dibawa si anak ke dada lalu disuakan susunya. Saya dan pak cik terdiam melihat si anak mengisap susu manakala ibunya mengerang-ngerang perlahan seakan memujuk sambil menahan sakit.
> >
Hati saya tersentuh. Betapa si anak yang baru melihat dunia tidak tahu bahawa ibu tempat dia bermanja akan pergi buat selama-lamanya. Saya tidak mampu menyelami fikiran ibu monyet tadi, tapi mungkin ia ingin memeluk anaknya buat kali terakhir, sepuas-puasnya, kerana selepas ini ibu akan pergi.
> >
Ibu tidak akan dapat memelukmu lagi apabila kau kesejukan, menyuap mulutmu bila kau merengek kelaparan, juga melindungimu bila kau kepanasan.
> >
Mata si ibu monyet itu memandang ke arah kami. Tangannya memeluk erat si anak seolah-olah enggan melepaskannya, biarlah ia mati bersama anaknya.
> >
Matanya saya lihat digenangi air, masih tidak lepas memandang kami dengan pandangan sayu, mungkin ingin menyatakan betapa kejamnya manusia.
> >
Dosa apakah yang aku lakukan hungga aku ditembak?
> >
Salahkah aku bebas ke sana ke mari di bumi indah ciptaan Allah ini?
> >
Tubuh ibu monyet itu berlumuran darah, begitu juga dengan si anak yang masih di pelukannya. Beberapa detik kemudian, dengan tenaga yang masih berbaki, kami lihat si ibu mencium anaknya untuk ke sekian kalinya. Perlahan-lahan tubuhnya terkulai ditanah, bisa penabur dari muncung senapang pak cik tadi tidak dapat ditanggung lagi.
> >
Si anak menjerit-jerit memanggil ibunya supaya bangun dan melarikan diri dari situ, tapi si ibu sudah tidak bernyawa lagi. Puas menjerit, si anak tadi menyusu semula.
> >
Di saat itu perasaan saya terlalu sebak. Saya perhatikan pak cik, dia beberapa kali menggetap bibir cuba menahan air matanya daripada tumpah ke pipi.
> >
Tapi bila melihat si anak monyet tadi menjerit dan menggoncang- goncang tubuh ibunya, akhirnya air mata kami tumpah juga. Saya betul-betul kesal dengan apa yang berlaku.
> >
Susana sunyai kembali. Si anak monyet itu kami rangkul dan bawa pulang, Biarpun ia terus menjerit-jerit dan enggan berpisah dengan ibunya yang telah mati.
> >
Di dalam kereta saya hanya mendiamkan diri. Begitu juga pak cik. Pada ketika itu saya dapat merasakan betapa kejamnya kami kerana membunuh satu nyawa yang tidak berdosa. Biarpun monyet itu hanya haiwan yang hodoh, tapi mereka juga ada perasaan, ada rasa kasih kepada anak, rasa saying kepada ibu. Tapi kita manusia??
> >
Mana hilangnya akal waras kami?
> >
Selang dua minggu kemudian, anak monyet tadi mengikut jejak ibunya. Pak cik memberitahu saya, anak monyet itu tidak mahu makan dan asyik menjerit-jerit sahaja.
Mungkin ia rindukan ibunya. Apabila malam, keadaannya bertambah teruk, dan akhirnya mati. Kini saya sudah bekerja dan berumah tangga. Peristiwa tadi sudah saya ceritakan kepada anak dan isteri sa agar mereka mengerti bahawa haiwan juga punya perasaan. Yang kejam adalah manusia, walaupun kitalah satu-satunya makhluk yang Tuhan anugerahkan akal fikiran.
> >
Tidak lupa saya memberitahu mereka betapa agung dan sucinya kasih sayang ibu.

Friday, December 26, 2008

Let's have a massage...

Tengoklah apa budak kecik sorang nih buat dengan Ayah punya foot massager?
She turned it into a body massager..hohohhoh..
Yeah...she loves to explore things now...really!!!

Try tengok if boleh massage Alysha so that boleh berjalan cepat sikit


Best lak port nih

Curious face


Ngam-ngam la



Ummi, you wanna try too???





Wednesday, December 24, 2008

Long holiday

At last... there will be along holiday from tomorrow (Thursday) till Monday...I just applied for one day annual leave & I'll get 5 days in total....
.
.
We'll be heading back to KL afterwards & on Saturday, we'll be going to Malacca to attend the wedding of a daughter of my hubby's cousing...hemmm..really hope to take the opportunity to bring the kids to Malacca Zoo...as far as I can remember, the last time we went was in 2002 ...that was 6 years back....
.
.
I hope I will still be able to update this blog if I have the opportunity to do so later...
.
.
C u guys later...

TAG - Love Letter

I owed few tags from few mommies...I think there are 2 of them(birth tag & handwriting)..and here comes another one...and due to the fact that this one is least complicated, I'll do this one first...(jgn marah ye mommies yg dah tag awal2 lagi tu)...
.



Dear Anne :

I don't really know how to tell you this, but I'll join the monastery. I think I realized it when I threw up in your closet and I saw you sit on Donald Duck. I'm sure you're high enough to understand how boring you are. I'm returning the couch cushions to you, but I'll keep my virginity as a memory. You should also know that I hate your guts embarassing rash .


Good luck on your short-term leave from jail,

-Ina-

RULES:-Do the "Letter MEME". Tag no less than 5 other people, and leave them a comment, informing them that they have been tagged. Then copy the "How-to" Letter Meme, and finish your Journal entry.

-> How you do the Letter Meme:

Dear ________(the last person who left a comment on your blog/journal):I don't really know how to tell you this, but ___1___. I think I realized it ___2___ ___3___ and I saw you ___4___ ___5___. I'm sure you're ___6___ enough to understand ___7___. I'm returning ___8___ to you, but I'll keep ___9___ as a memory. You should also know that I ___10___ ___11___ .

___12___,
-Your name-



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Just fill in the blanks on top based on the answers you are gonna choose below:

1. What's the color of your shirt?
Blue - Our romance is over
Red - Our affair is over
White - I'll join the monastery
Black - I dislike you
Green - Our horoscope doesn't match
Grey - You're a pervert
Yellow - I'm selling myself
Pink - Your nostrils are insulting
Brown - The mafia wants you
No shirt - You're a loser
Other - I'm in love with your sister

2. Which is your birth month?
January - That night
February - Last year
March - When your dwarf bit me
April - When I tripped on sesame seeds
May - First of May
June - When you put cuffs on me
July - When I threw up
August - When I saw the shrunken head
September - When we skinny dipped
October - When I quoted Santa
November - When your dog ran amok
December - When I changed tennis shoes

3. Which food do you prefer?
Tacos - In your apartment
Pizza - In your camping car
Pasta - Outside of Chicago
Hamburgers - Under the bus
Salad - As you ate enchilada
Chicken - In your closet
Kebab - With Paris Hilton
Fish - In women's clothing
Sandwiches - At the Hare Krishna graduation
Lasagna - At the mental hospital
Hot dog - Under a state of trance
None of the above - With George Bush and his wife

4. What's the color of your socks?
Yellow - Hit on
Red - Insult
Black - Ignore
Blue - Knock out
Purple - Pour syrup on
White - Carve your initials into
Grey - Pull the clothes off
Brown - Put leeches on
Orange - Castrate
Pink - Pull the toupee off
Barefoot - Sit on
Other - Drive out

5. What's the color of your underwear?
Black - My best friend
White - My father
Grey - Bill Clinton
Brown - My fart balloon
Purple - My mustard soufflé
Red - Donald Duck
Blue - My avocado plant
Yellow - My penpal in Ghana
Orange - My Kid Rock-collection
Pink - Manchester United's goalkeeper
None - My John F. Kennedy-statue
Other - The crazy monk

6. What do you prefer to watch on TV?
Scrubs - Man
O.C. - Emotional
One Tree Hill - Open
Heroes - Frostbitten
Lost - High
House - Scared
Simpsons - Cowardly
The news - Mongolic
Idol - Masochistic
Family Guy - Senile
Top Model - Middle-class
None of the above - Ashamed

7. Your mood right now?
Happy - How awful I've felt
Sad - How boring you are
Bored - That Santa doesn't exist
Angry - That your pimples are at the last stage
Depressed - That we're cousins
Excited - That there is no solution to this
Nervous - The middle-east
Worried - That your Honda sucks
Apathetic - That I did a sex-change
Ashamed - That I'm allergic to your hamster
Cuddly - That I get turned on by garbage men
Overjoyous - That I'm open
Other - That Extreme Home Makeover sucks

8. What's the color of your walls in your bedroom?
White - Your ring
Yellow - Your love letters
Red - Your Darth Vader-poster
Black - Your tame stone
Blue - The couch cushions
Green - The pictures from LA
Orange - Your false teeth
Brown - Your contact book
Grey - Our matching snoopy-bibs
Purple - Your old lottery coupons
Pink - How awful I've felt
Other - Your memories from the military service

9. The first letter of your first name?
A/B - Your photo
C/D - The oil stocks
E/F - Your neighbour Martin
G/H - My virginity
I/J - The results of your blood-sample
K/L - Your left ear
M/N - Your suicide note
O/P - My common sense
Q/R - Your mom
S/T - Your collection of butterflies
U/V - Your criminal record
W/X - David's tricot outfits
Y/Z - Your grades from college

10. The last letter in your last name?
A/B - Hate your guts
C/D - Never will forget
E/F - Always wanted to break
G/H - Never openly mocked
I/J - Always have felt dirty before
K/L - Will tell the authorities about
M/N - Told in my confession today about
O/P - Was interviewed by the Times about
Q/R - Told my psychiatrist about
S/T - Get sick when I think of
U/V - Always will try to forget
W/X - Am better off without
Y/Z - Never liked

11. What do you prefer to drink?
Water- Our friendship
Beer - Senility
Soft drink - A new life as a clone
Soda - The incarnation as an eskimo
Milk - The apartment building
Wine - Cocaine abuseCider - A passionate interest for mice
Juice - Oprah Winfrey imitations
Mineral water - Embarrassing rash
Hot chocolate - Eggplant-fetishism
Whisky - To ruin the second world war
Other - To hate the Boston Celtics

12. To which country would you prefer to go on a vacation?
Thailand - Warm regards
USA - Best regards
England - Good luck on your short-term leave from jail
Spain - Go and drown yourself
China - Disgusting regards
Germany - With ease
Japan - Go burn
Greece - Your everlasting enemy
Australia - Greetings to your frog Leonard
Egypt - Fuck off now
France - In pain



I'm tagging (I love to do this):
-Lin (mama haziq)
-Mitu (mama zafran)
-Nuds (mama anis)
-Nina (mama damiea)
-Del (mama anis)

Saturday, December 20, 2008

Our 12th Wedding Anniversary

i (nih pic Ummi & Ayah kt Newcastle...honeymoon la kiranya kan...eheh)


How fast the time flies....
tup-tup dah 12 tahun Ummi & Ayah sah bergelar suami isteri...
masih terngiang-ngiang lagi lafaz Ayah terima nikah di masjid...
alhamdulillah,
dengan sekali lafaz kami sah dinikahkan
..ntah berapa kali Ayah prektis la tu...

.

.

Pernikahan kami pun dirancang dalam masa yg sekejap sangat..

semuanya adhoc

...soalnya...

tunang ummi aka Ayah yg masih study kat uk time tuh pulang bercuti hujung tahun...

then dia plan nak bawak Ummi ke sana bersama dia

...mesti la Tok tak kasi..

belum ada apa-apa ikatan nak pegi merantau bersama..

walau Ayah cakap Ummi nnti tinggal sama kwn ppuan Ayah di rumah berdekatan...

knowing Tok & Wan..of course, semua tu tak masuk akal...

Tok cakap 'apa-apa pun, kalau nak ikut, nikah 'gantung' dulu..pastu,

hangpa dah jadi somi isteri..

suka hati la nak pi mana pun...'

.

jadi termeterailah ikatan kami pada 20 Dec 1996

(oops..mawi pon pilih tarikh yg sama gak utk pernikahan dia kan..hihih)

dan dapatlah Ummi merasa duk kat negara sejuk selama 4 bulan

(how I miss to go to newcastle again...)

balik tuh baru buat kenduri kawen...heheh..

.

SEMOGA IKATAN INI TERUS TERSIMPUL RAPI DISULAM DENGAN KEBAHAGIAAN BERPANJANGAN SEHINGGA KE AKHIR HAYAT.....AMIN

Friday, December 19, 2008

Tag season again - from NINA

Musim tag melanda kembali
dari nina
(suka nor tag akak heheh)


Do you think you’re hot ?
HOT...bila naik hangin adala...

Upload your favorite picture of you!







Why do you like that picture?

takdela feveret sgt..tapi since I mmg tak suka bergambar..so...ada la beberapa kerat je pics of me


When was the last time you ate pizza ?

last week kat Shakey's Pizza...dating ngan haiqal..tak best sgt..sedap lagik Pizza Hut...

The last song you listen to?

my hp ring tone juz now..Ashley Simpson's hihi

What are you doing right now besides this ?
Sipping my hot coffee

What name would you prefer besides yours?
None

People to tag :
erl (aQim)

zurina (aina)

norita (nasa)

ira (ayna)

cikwawi (haikal)



Who is no.1
member forumer- very soft & sweet mommy

No.3 is having relationship with?
all her loving ones laaa

Say something about no.5
mama yang cumil kepada yaya yang cumil & haikal yang encem

How about no.4?
pretty mommy to cute ayna

Who is no.2
Zu - currently doing her Phd in UK..huhu..bestnya

.

Thursday, December 18, 2008

Projek hari Ahad lepas

Isi di dalam...keledek+daging

Setelah digoreng, maaf, kurang cantik

Selepas dikelim,sedia untuk digoreng

Last weekend was such a loooong...boring..weekend
...sebab Ayah, Syafiqah & Adam takde..bosan wehh
...Sabtu ajak Haiqal jejalan kat Tesco..
Ahad dah tak tau nak gi mana..
tambah lak hujan selebat-lebatnya...
Ummi tengok keledek ada seketul
(yg Tok bawak wktu bebudak tuh berkhatan dulu tuh) still elok,
daging korban dalam fridge pon banyak...
so..terus datang idea nak buat karipap...
isk...
bila dipikirkan..
dah lama sangat Ummi tak buat karipap nih..
dah 2-3 tahun la jugak..
tapi,
disebabkan semangat dah membara
cuba jugak ingat balik resepi lama
alhamdulillah
berjaya akhirnya
dapatla 25 ketul
dapatla simpan frozen 19 ketul
cuma,end product lepas goreng
jadi tak berapa lawo
sebab Kak Siti
pegi guna minyak bekas goreng nugget
so, ada serbuk2 nugget lekat kat karipap tuh

Wednesday, December 17, 2008

Hutang tag pertama- my simple workstation



Dah lama peram tag nih..sebabnya, malas nak amik pic kat opis...tapi sementara tgh free sekarang ni, baik buat sekarang....
.
Well, this tag is from aida & arnie ...
at last...
this is my VERY SIMPLE WORKSTATION ye...
where I 'freeze' myself in here...
for 9-10 hours or so
yup...
memang freezing...

alang-alang dah amik pic workstation, ku amik pic2 lain yg berkaitan sekali :)


dari pintu lif

entrance to my room

what're on my desk?ada pic frame me & hubby...my coffee mug...my stationeries..simple kan..as simple as me hehe



next to me on my right


the book shelf


another angle of the room


another angle


from my room to the entrance..jauh kan...kalo nak g ladies...adeilaaa...jauh benor

so guys...that's all about my workstation
nice & comfy

but sad to say,
though I've been here
for almost 2 years
my heart is still not here
**syikin kat birm...till now akak msh mcm dulu
I feel so empty being here
not bcoz of dear hubby is not around
but of sth else
*sigh* hard to explain



Finally, I want to tag:
-Aja (rayyan)
-Koci (danish)
-Mirah (khadijah)
-Ena(aqim)
and
-Wawi (haikal)









.














Monday, December 15, 2008

Hari raya haji 2008




Raya haji tahun ni tak berapa best sangat..sebabnya...cuti Ummi dah habis...last kopek...dapatla dua hari - Selasa & Rabu, Khamis dah keje...uwaaaa...tak best betol laaaaaaaaaaa......
.
Kami balik SP hari Jumaat malam...kat rumah maktok kelam-kabut semua orang sibuk...sebab kaklong Ila nak buat kenduri akikah untuk baby baru dia Nur Damia Izzati...sembelih kambing seekor...
.
Kelam-kabutnya sebab masak sendiri plus preparation untuk raya lagi..riuh rendah la dapur maktok...kambing disembelih hari Ahad pagi...tengahari tu dah mula siapkan apa yang patut...menu untuk kenduri akikah tu : nasi tomato, korma daging kambing, sambal udang, ayam goreng serai (ehem..ehem...ini Ummi solely masakkan ye tuan tuan dan puan puan!), acar timun, kek coklat kukus & puding belang.
.
Alhamdulillah, Isnin pagi tuh cuma perlu masak nasi tomato, goreng ayam, masukkan santan dalam masak korma & masak sambal udang. Penat badan memasak dari hari Ahad to Isnin...tapi puas hati la kan..dapat gak contribute serba sedikit...

.
hari Selasa pagi, balik rumah Tok pulak...tahun ni Tok masuk satu bhg korban untuk Ayie & Ibu (adik Ummi) pun masuk satu bhg...sesampainya Ummi kat rumah Tok, tukar baju terus bersila kerjakan daging korban...
.
tengokla pic kat atas..bila sumer bebudak berkumpul, gamat dibuatnya..itu baru 8 orang cucu Tok & Wan..kalo le lagi ramai, ntah camne la agaknya...eva natasha azwa tuh anak PakcikMi(the only adik lelaki Ummi)...lahir 11/8/2007...tua 3 bulan dari Alysha...tapi badan dari kecik sampai sekarang semangat betul..bila dukung,lenguh tangan dibuatnya...camne la mommy dia yg kecik molek tuh duk dukung eva ke hulu ke hilir...penat woo...nampak je badan cenggitu tapi tak kuat makan solid food...kuat minum susu jek...
.
Alysha ada 2 cousins yang lahir sama tahun...lagi sorang anak PakcikMi(sebelah Ayah..panggilan sama gak)...Nur Hasya Husna..lahir 7/8/2007...kecik2 dulu memang debab...peha berketul2..tapi dah besar ni badan dah susut sikit...yang bestnya, Alysha dah sama tinggi dgn dia even muda 3 bulan dari hasya...
.

Bila si kecik suka menulis...



Sejak dua tiga bulan nih, Alysha pantang nampak pen/pensil...
cepat-cepat dia cari kertas/buku untuk ditulis...
takde sesape yang ajar dia menulis...
mungkin selama ni dia observe abang kakak dia menulis...
then dia discover sendiri how to use the pen/pencil...
SUBHANALLAH...
semua ni anugerah Allah...
yang bestnya,
pandai pulak dia pegang pensel tuh
kiut je jari comel tu pegang pensel
siap meniarap lagi bila nak menulis
:)

Friday, December 12, 2008

Sunyinya...

Since yesterday, terasa sunyi sangat bila duk kat rumah
.
nape ek?
.
hemm
.
pandang kiri nampak Haiqal
.
pandang kanan nampak Alysha
.
Syafiqah?Adam?
.
isk..isk...diorang ikut Ayah balik KL la...uwaaa
.
rindunya kat budak berdua tuh
.
bila ada sini, asek bergaduh je sesama sendiri
.
bila takde, sunyi la pulak
.
Haiqal pon mati kutu
.
main keta & robot mainan sensorang
.
disuruh ikut Ayah dia x nak
.
memang la budak sorang tuh...mana leh berenggang ngan Ummi
.
tak sabarnya nak tunggu weekend depan
.
jumpa dengan buah hati Ummi 2 orang tuh
.
harini je dah berapa puluh kali dah Syafiqah call
.
asek rindu-rinduan kat Ummi
.
Adam siap nangis tadi..*sob..sob*
.

Asthma attack

Dah lama rasanya tak kene asthma attack nih...nak dijadikan cerita...bermula dengan sakit tekak last 2 weeks sebelum balik KL...dah amik ubat..biasalah..doc kasi lozenge biasa je...tapi Ummi makan tak ikut time pon...
.
.
pastuh, dah mula batuk-batuk kosong...xde kahak...
.
lepas seminggu,makin teruk batuk...
.
g jumpa doc lagi, rupanya tekak makin teruk...dapat ubat batuk + antibiotik...tapi dalam kesibukan nak sambut aidil adha...Ummi asyik skip antibiotik je...ubat batuk pon dah habis sebotol..
.
batuk makin teruk
.
nak tido malam punyala seksa..batuk macam nak terhambur sume isi perut...
.
balik sini hari rabu...batuk sampai tulang rusuk pun sakit...
.
hari khamis, Ummi dah rasa mengah semacam...nak bercakap, nak makan pon rasa sesak dada sangat...pegi jmp doc lagi..rupanya, lung sebelah kiri ada bunyi dah..doc ckp ' you kene amik neb sekarang jugak'....lepas amik 1st neb, doc check tak okey lagi...
.
cuak lak bila tgk muka doc..sbb muka dia macam risau je, tak semanis selalu...
.
dia suruh dtg lagi tengahari utk amik 2nd neb...
.
dia kasi MC dan tulis kat situ 'Acute Bronchiol Asthma'
.
pas amik 2nd neb, doc ckp lung dah clear
.
tapi dia suruh amik 3rd neb lak petang to ensure betul2 okey
.
alhamdulillah...i'm getting better
.
tapi each time lepas amik neb or makan ubat asthma, satu badan menggigil
.
sekarang nih macam nak kene selsema pulak
.
maybe ofis nih sejuk sangat kot...
.

Wednesday, December 10, 2008

Ape le keje budak sorang nih


Alysha pantang nampak Ummi nyer key chain stroberi yg Ummi buat gantung kat thumbdrive2
.
Ummi tu...memang menjerit kalau Ummi tak kasi kat dia...tengok la apa yang dia buat ngan
.
buah stroberi tu...digegettttttttt la jugak...adeilaa Alysha....stroberi plastik je tuh cayang...bukan
.
stroberi betul...nanti kalau kita pegi CH lagi, Ummi beli buah stroberi betul-betul kasi Alysha
.
makan ye cayang...

Sunday, December 7, 2008

Alhamdulillah..dah selamat berkhatan


Dari minggu lepas nak upload pic bebudak berdua ni tapi bizi yang amat...ni keje sumer dah settle..baru leh layan blog...

.

.

kesian pon ada kat budak berdua nih..nak tergelak pon ada..yelah..budak berdua ni biasanya mana reti duduk

diam...main je keje...tetiba jadik cam orang berpantang..kene baring je the first couple of days...dah tu..nak makan itu tak boleh..ini tak boleh...yang bestnya...si Abang (haiqal)...sejak kene confine tu...asek nak makan jek kejenya..jap-jap mintak nak makan...jap-jap mintak nak makan...kalau tak, nak suruh makan payah dari nak suruh makan ubat...si Adam takyah cakap la..sumer orang tengok dia pasti akan bagi komen pasal badan dia...memang berisi tegap..beza sangat ngan si Abang..kurus kering..cumanya, sejak lepas berkhatan ni...takde la lagi kelihatan tulang selangka timbul satu eprsatu...dah tertutup dek isi badan...Alhamdulillah..pipi pon dah nampak naik....

Saturday, December 6, 2008

Beraksi dengan belon....



tengoklah aksi si kecik Ummi nih...bebudak lain kalau dapat belon dilambung-lambung buat


main...ini di gigitnya ke sana-sini...seriau Ummi tengok...yelah, karang meletup belon


tu...isk...tapi sampai ke akhir hayat belon tu tak meletup-letup...cuma hayat dia berakhir bila


diterbangkan angin keluar rumah...ntah ke mana-mana dah..malas dah nak kejar amik


untuk Alysha...

Friday, December 5, 2008

Any suggestions?

Well guys,
my 12th wedding anniversary is about another two weeks to go...
and guess what???
.
.
I have already gotten my
advance anniversary gifts waktu balik KL haritu...
hemm...
biasalah my hubby
sokmo camtuh
suka sgt bagi advance gifts
be it for birthday or anniversary
tak kisahlah
janji dapat gak kan
.
.
masalahnya sekarang,
nak kasi hadiah apa ye kat my hubby?
my aim is something nice
yang dia boleh ingat/pakai selalu
tapi taknaklah mahal sangat
budget dah lari bulan nih
ANY SUGGESTIONS PLEASE FRIENDS....????
.
.

Thursday, December 4, 2008

Alysha luvs to sing now

Alysha sekarang ni suka betul menyanyi sendiri...lalala..lalala...
kekadang sesambil dia 'menulis'..
(yup...she luvs to write too..pegang pensel/pen pon cantek je...)..
dia suka menyanyi sendiri...
kalau ada lagu iklan kat tv yang dia suka, terdiam dia kejap sambil khusyuk tengok tv...
paling dia suka lagu selingan tv3 tuh..
yang bunyi 'nananana...nananana...nananana...tv3'...
pastu dia pon mulala nyanyi 'lalalala.....'
& sesambil gerak-gerak badan menari
meh tengok budak kecik nih
tengah makan nasi+sayur tauhu
tetiba ada mood lak nak menyanyi+menari
mulut shomots tuuuu

.

.

.

.

Mari lihat gigiku


Gigi Alysha dah banyak sekarang..gigi bawah 4 batang tersusun cantik je..tapi gigi

atas?????senget-senget...adeiiila..sian anak dara bongsuku sorang nih...

tengokla gigi dia kat atas tu...fokus mata anda pada gigi kacip besar dia..

yang kanan tu naik dulu sbb tu dah besar..tapi yang kiri tu naik serentak dengan gigi kacip kecik

...berkembar...so, macam masing-masing berebut space yang sama...cane ek...?

nanti tak cantik lak anak dara Ummi nih..memang la gigi susu..

tapi bila gigi kekal tumbuh nanti just to replace gigi susu tu je..pada posisi yang sama...

adehhh

Tuesday, December 2, 2008

Journey to the Center of the Earth




Sesungguhnya, sejak Ummi pindah ke Perak ni..Ummi memang takde masa sangat nak tengok tv..apatah lagi movie/vcd/dvd...bila dipikirkan balik, almost 2 years now that I succeeded to watch a movie from beginning to the end...biasanya, dapatla layan 1/2 jam ke..pastu dah ada keje nak dibuat...kalau dulu, pantang ada movie baru kuar, mesti dah hint2 kat Ayah suruh beli dvd tuh..sebab Ayah memang suka sangat tengok dvd...dah boleh buat kedai satu hari nanti...hihi..ada lak certain movie yang memang hits macam LOTR, Titanic, citer2 adventure lama2 mcm Raiders of the Lost Ark etc..Ayah sanggup beli dvd untuk disimpan walaupun dah beli & berkali-kali tengok citer tuh waktu zaman vcd or video cassette(besar gedabak) dulu..memang Ayah ni sentimental value dia ke situ...hihi
.
.
Balik KL baru nih, Ayah ajak layan dvd Journey to the Center of the Earth ni...frankly speaking, since Ummi duk Perak ni..Ummi memang tak amik tau dah pasal movie2 nih...memang habuk pon taktau...so, since Alysha pon tido awal malam tu, Ummi plan nak tido je dah sebab badan rasa tak berapa sihat (cam nak demam plus sakit tekak)...tapi Ayah ajak temankan dia tengok jugak..sian pulak...dahla all these while dia duk sensorang je kan..bini dah ada tak nak temankan pulak...so, Ummi pon layan jela tengok citer tu...sekali follow...best pulak..siap boleh bangun buat air teh panas utk Ayah & air kopi feveret Ummi...memang best...

.

.

ceritanya ttg pengembaraan Prof Trevor - a scientist(Brendan Fraser-I like this fellow) bersama Sean - anak abangnya mencari abangnya yang hilang dengan pertolongan mountain guide Hannah (Anita Briem)...very adventerous movie...full of effects...yang bestnya, Ayah dah penah baca novel ni dulu...so dia boleh compare between the book & the movie...memang the adventure seperti yang digambarkan dalam novel tu...the next day baru bagi budak-budak tu tengok..yelah..kene screen dulu..karang ada pulak part-part yg 18sx terlepas lak budak-budak tu tengok...tak ke naya...

Monday, December 1, 2008

Back to School Shopping

Last weekend, we did some shopping for the kids preparation to school next year...and this time, three are going to primary school...Syafiqah (std 5), Haiqal (std 3) & Adam (std 1)..
.
What're on the list?
.
-primary school uniforms (3 pairs each)
-sek agama school uniforms (2 pairs each)
-school bags (one each)
-stationery
.
and guess what?
.
all the said above costed us more than RM600.00
these are exclusive of school shoes and school fees(primary school & agama school) yet...I presume that the total amount altogether would be around RM1,500 for three kids...it means that the cost per kid is RM500...wow!!!that's really something!!!

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages