Wednesday, February 3, 2010

10 Jenis Makanan Anti Kolesterol

Sharing is caring....

1. SOYA

Kacang soya merupakan makanan popular yg diproses untk mendapatkan Kacang soya mengandungi 48% protein, lesitin, vitamin & zat galian.Ia juga Dpt menghidarkan penyakit jantung & kencing manis. Kaya kalsium & Mineral yg membantu memecah lemak. Ia membantu menyusutkan kadar Lemak jahat (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik (HDL)

2. KUACI
pic : http://www.elements4health.com/h...eds.html
Kuaci mempunyai kandunan zat besi. Pola pemakanan yg rendah dgn zat besi boleh menaikkan kadar kolestrol LDL sekali gus menghadkan kolestrol HDL. Mulakan pengambilan kuaci jenis tawar seperti dari jenis labu atau bunga matahari untuk menambah zat besi serta mengurangkan kolestrol.

3. BUAH KERING

Antara pelbagai jenis buah kering, limau kering adalah yg paling banyak mengandungi flavanoid. Pengambilannya mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL sehingga dapat mengurangkan risiko serangan jantung. Flavanoid juga boleh diperolehi dalam the, brokoli, tomato, bawang serta delima.

4. EPAL


Memakan sebiji epal @ meminum jusnya setiap hari cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolestrol dalam badan.. Kanak-kanak yg memakan makanan segera dan kemudian memakan epal @ minum jusnya, sebenarnya menyimbangkan kandungan zat dan mencegah berlaku kemak dlm badan.

5. IKAN TUNA

termasuk sumber asid lemak omega-3 yg popular, selain salmon dan makarel. Omega-3 secara khusus melindungi tubuh daripada peningkatan kadar kolestrol LDL.

6. KACANG TANAH


Kacang tanah yg dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin E. Ia boleh menghalang radikal bebas agar tidak merosakkan kolesterol LDL dan dapat menghindari tubuh daripada serangan jantung.

7. MANGGA

Vitamin C banyak terdapat dalam mangga. Sumber lain : belimbing, kedodong, betik, rambutan, strawberi dan kiwi. Vitamin C berupaya mencegah kolestrol LDL dlm tubuh.

8. KISMIS


Mengandungi sebatian yg mampu menurunkan kolestrol. Sesiap yg mengamalkan diet dgn 400 kalori kismis setiap hari boleh menurunkan kadar kolestrol dlm darah sebanyak 8%.

9. OAT

Lebih daripada kajian saintifik yg dijalankan telah menunjukkan bahawa pengambilan oat setiap pagi boleh menurunkan kolestrol dalam darah. Serat mudah larut dalam oat boleh mengurankan risiko penyakit jantung sekiranya dijadikan sebahagian diet rendah lemak & kolestrol anda.

10. JAMBU BATU
pic: http://www.ilivetocook.com/cookb...ID%3D521

Ia mampu menurunkan paras kolestrol dalam badan sebanyak 18.8%. Disyorkan mengambilnya setiap hari dalam jumlah mencukupi bagi memastikan khasiatnya bertindak balas kepada tubuh. Jumlah yg disyorkan ialah 400gm sehari, iaitu sebiji setengah selama empat minggu. Bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa melupakan diet seimbang, jambu batu adalah pilihan yg sesuai

10 comments:

  1. Patutlah badan asu tak naik...rupanya sebab selalu pilih jambu batu sebagai snack/alas perut. Diet senyap-senyap...hehehehe

    ReplyDelete
  2. kite jelesssss ahhhh akak ngandung lagik...kite ni tak der rejeki ajaaa...dulu masa hb cuci uri..dia kata mcm tak nampak aja ada lagik..

    huhuhuhuhuhu....tak leh jd ni..kena start balik strategi utk dpt anis dulu..

    ReplyDelete
  3. Asu,

    kuikuikui....diet unintentionally

    ReplyDelete
  4. nad,

    pandai hubby telek uri eh?akak dulu wktu MIL cuci uri no 2, dia bgtau hubby 'hang ni anak byk nih!'..akak x caya,buat tatau jek...takpe nad...usaha dan byk2 berdoa dan kurangkan stresssssssss

    ReplyDelete
  5. tengok kat mana uri tu tau anak berapa...? tak check la pulak... tapi skrg ni tau pun paling banyak 5 org je sebab lepas ni dah kena ikat.. tapi nak jugak tau petua tu kut2 tau lepas ni cucu ada berapa..hehehhe

    ReplyDelete
  6. CikguHaslina,

    sy pun tatau camne my MIL tengok...even sy sendiri pun tak penah tengok uri tu secara dekat @ pegang uri tu...tau2 lps kuar hospital je dah selesai di bersihkan & ditanam

    ReplyDelete
  7. nanti lepas ina bersalin, suruh le MIL turun ilmu cara nak tgk uri tu... mana tau kut kut dia kata ada 5 lagi ke lepas ni..hehehhe

    ReplyDelete
  8. Cikgu Haslina,

    huhu...seriyes takmo tau dah pasnih...huhu

    ReplyDelete
  9. ina..
    yang ni dulu pun cakap tak mau jugak kan..?hehehe...
    arwah mak saya umur 43 mengandung lagi..kira 'accident' la tu...
    saya dulu masa bujang fikir nak anak 8 org.. tapi bila bersalin susah.. tukar plan le.. tapi masih ada niat nak anak kembar.. ina tau tak apa2 petua nak dapat anak kembar..?kalau ada publish la dalam blog ni ye..

    ReplyDelete
  10. CikguHaslina,

    8 org?wallaaaaa...caiyokkk...petua anak kembar?tatau la pulak..cumanya,kalo ada genetik kembar lagi senang

    ReplyDelete

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages