Thursday, February 25, 2010

Akukah Tanggang???



pic here

huwaaaa...bercucuran airmata Ummi menyaksikan episod akhir 'Akukah Tanggang?' kat TV3 last Friday...Ummi ni sensitif sikit kalo tengok kisah² kemanusiaan, kisah benar etc...paling syahdu bila time si Ewan(Adi Putra) meraung² panggil mak dia dan merayu minta keampunan waktu jenazah mak dia nak dimasukkan dalam van jenazah untuk dikebumikan...sedih bila mengenangkan arwah mak dia meninggal tanpa sempat menatap wajah anak tunggal kesayangannya...sedih mengenangkan sampai ke akhir hayat kedua orang tuanya, mereka tak mengampunkan dosa si Ewan dan tak mengaku Ewan anak mereka...

Sungguh sedih......

tapi....

sungguh licik scripwriter drama ni...baru Ummi duk kesat² airmata dengan tisu disaksikan Adam & Alysha...tup²...rupa²nya semua yang terjadi hanyalah mimpi si Ewan yang koma selepas eksiden....eksiden tu pulak bukannya eksiden dengan Qarissa (Fasha Sandha)...tapi eksiden waktu dia tengah melarikan diri lepas mencurimencopet beg tangan cikgu kat sekolah menengah dia....

fuhhh...jauh sungguh mimpi koma dia...dari sekolah menengah sampai le kawin dengan Qarissa...patutla, Ummi pelik sikit dulu...macam mana si Ewan yang sokmo ponteng kelas, malas belajar, mencuri tu tetiba boleh belajar sampai ke luar negara & berkenalan dengan anak Datuk (si Qarissa tu)...rupa²nya igauan ngeri dia waktu dia koma aje...syukur...dia akhirnya insaf dan berlari pulang melutut merayu keampunan dari ibu & bapanya...

drama yang sangat menyentuh hati...semoga tiadalah di antara kita @ anak² kita akan menjadi seperti si Tanggang ni...nau'zubillahiminzaalik...

anyway, walaupun rasanya drama ni adalah drama ulangan...tapi sebab dulu Ummi tak pernah berkesempatan nak tengok...thumbs up kepada Fauziah Nawi yang sangat kelas membawa watak ibu malang dan juga Adi Putra yang membawa watak si Tanggang...tanpa diorang berdua...jalan cerita ni takkan hidup...


Janganlah disia-siakan ibu bapa kita sementara mereka masih ada di dunia ini
Lirik:
AnNur menyuluh
Seluruh alam Semesta
Terangnya amat menyilaukan
pancaindera
Hanya Ibunda
Sentiasa memuja
Ikhlas dr lubuk hatiku
puspawarna
Bertahun dah berlalu
Tinggalkan rasa pilu
Amat Sukar Disembuh lagi
Menjadikan sayup
Kelahiran
Bagiku Istimewa
Ku Bersyukur padamu
Bonda……….
Kekusutan
Akan Ku Hadapi
Kerna Berjauhan darimu
Telah sekian lama

***ntah kenapa...dah berhari-hari cuba publish tak boleh...***

4 comments:

  1. Hez,
    Saya pun tengok siaran ulangan gambaq ni..mmg sedih, tapi sungguh kurang asam !!! tengok² dia mimpi rupanya...Nasib baik masa air mata meleleh anak² tak dak kat rumah so kesat air mata sorang²...
    Secara realitinya, mmg banyak dah kes anak tanggang ni, saya dah tengok dgn mata kepala saya sendiri.Nauzubillah...
    Apa yang saya selau doakan semoga Allah permudahkan & memberkati kehidupan anak² dan kita sbg ibubapa...masih panjang lagi perjalanan hidup ini.

    ReplyDelete
  2. Helnie...

    tula kan...sia2 je meleleh air mata...rupa2nya mimpi waktu koma...cesss

    ReplyDelete
  3. Saya kadang-kadang sahaja tgk citer tu kak..tapi klu lately ni baru saya perasaan yang lakonan ady putra tu mmg best....

    ReplyDelete
  4. Lin,

    Aah Lin...esp. dalam Na O Mei tu,selamba je dia berlakon

    ReplyDelete

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages