Tuesday, February 14, 2012

Tantrum pertama si kecil...





Nampak muka cam suwittttttttttt je kan?
Tapi semalam adalah sangat2 menguji kesabaran saya (eh! saya pulak)
Tantrum pertama yang tak dapat dipujuk langsung

Petang semalam kami berempat(me, Firas, Kakak & Alysha) ke klinik
tujuan ke klinik adalah sbb. 2 orang yang kurang sihat
saya - demam, selsema, batuk, blocked nose
firas - batuk berkahak

Ada 3 patient lain tengah menunggu sebelum kami
Firas asek duk 'Nak...nak'---permintaan makanan tiap kali pas amik dari neseri
Kakak mintak izin nak g beli roti kat kedai sebelah
Dan dia kembali mengatakan roti takde, hanya ada keropok
So pesan pada dia supaya pilih keropok yang less pewarna
Done!
Sebungkus kecil dikongsi mereka bertiga
Dah habis makan keropok, Alysha mengadu haus pulak
So, dia dan Kakak ke kedai sebelah beli air Milo kotak
Bila kembali ke klinik, Ummi terpaksa sorokkan pandangan Firas
dari melihat air Milo tuh takut2 dia pulak mintak
sedangkan turn dia nak berjumpa doktor dah dekat

Ntah cemana dia ternampak pulak
Dah mula 'Nak...naaak'
So, suruh Alysha & Kakak tunggu dalam ekreta dulu
Si Firas dah tak tentu arah
dah start tantrum
dukung tak kena, letak di bawah tak mahu, letak atas kerusi tak nak, letak atas wheelchair kat klinik pun taknak!
dia lentik2 kan badan dia ke depan ke belakang sambil nangis2 jerit2
ya Allah!
sungguh sy tak tahu nak buat apa
semuanya tak kena
puas pujuk, puas tunjuk charts kat dinding semuanya tak kena

tetiba nama dipanggil, masuk bilik doktor
eh....diam pulak dia
sepanjang doktor buat checkup, langsung behaved
tapi....
elok je keluar dari bilik doktor.....terus mula tantrum balik
adoyai....geramnyaaaaaaa
ikutkan hati rasa nak je cubit2 peha bambam dia
tapi, tak sampai hati

sementara nak tunggu dapat ubat
dengan Firas yang mengamuk2
hantar dia ke kereta dulu
terus diam
sebabnya:
dapat air milo kotak Alysha yang masih berbaki 1/4
aduhhhh.......kalo pandai minum tak jugak
ini tidak
habis le air Milo tu tumpah ke sana sini waktu dia picit kotak tu nak minum
Minum pulak nak pegang kotak air tu sendiri, xnak bantuan
kekunun dah BIG BOY la ye...

meh tengok perkembangan Firas dari babycenter

Your 17-month-old: Week 4

Your toddler now


Managing meltdowns

If you haven't witnessed a tantrum firsthand yet, you may very soon. Tantrums are an expression of frustration over something a toddler can't do, either physically or because it's not allowed. Mix in fatigue or hunger, and kaboom!

As much as you may wish you could soothe the savage beastie right away, there's no magic formula. A tantrum usually burns itself out faster if you act neutral or even ignore it instead of responding with a sympathetic cluck or rational explanation.

Once your child calms down, offer her a lap and a chance to regroup. Try distraction (rather than giving in to something you refused). Don't punish a tantrum. At this age, your child can't help herself.


So meaning, it's normal for him to have his tantrums la ye....huhu

6 comments:

  1. oooo dah la sama rambut cam zulaikha 'kenteng' ... isap jari jugak ... serupa kakak ika laaa ... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nieja,

      aah dear...isap jari....akak perasan dia mula isap jari sejak putus BF...sian dia

      Delete
  2. hehe..normal lah tu kan kak...

    Arif pun sama, pandai pula tu kalau apa yang dia nak tak dapat, lompat2 hentak2 kaki...huhu.

    Dah penuh gigi Firas ke kak? Arif baru bhgn depan je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yus,

      Firas pun sama..jenis hentak2 kaki kalau betul2 nakkan something..anak2 akak yg lain xde camtu pun

      Gigi Firas depan dah penuh, taring pulak etngah bgkak baru nak kuar....geraham atas bawah dah ada

      Delete
  3. Aliya pun masih lagi, terutama bila apa yg dia mintak tak dpt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bib,

      aliya kan si bongsu for now, mestilah manjer kan

      Delete

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages