Tuesday, May 25, 2010

Bila Kasih Beralih Arah.....

Kisah 1:

5 tahun yang lalu
Suami : berumur lingkungan lewat 40an, memegang jawatan agak besar di sebuah syarikat swasta

Isteri : berumur lingkungan pertengahan 40an, suri rumah sepenuh masa
Mempunyai 5 orang anak berumur dari 9-20 tahun

Isteri yang jadi full time housewife sedaya upaya menguruskan segala keperluan si suami
Lepas mandi je, baju seluar, tie, stokin etc. dah tersedia cantik di atas katil
Bila dah siap, turun ke bawah...sarapan dah siap sedia atas meja...
isteri siap sendukkan makanan ke dalam pinggan...
siap tuangkan air ke dalam cawan

Isteri duduk bersama temankan suami bersarapan

Selepas suami ke pejabat, isteri terus membuat kerja² rumah
yang tak pernah habis
Semuanya dibuat dengan teliti dan cermat

Sebelah petang,
bila suami pulang dari pejabat
Isteri akan membuka stokin suami
dan dihulurkan minuman kegemaran suami
buat penghilang lelah seharian bekerja

Kemudian, makan malam yang enak akan dihidang
Isteri akan seperti biasa
sendukkan makanan, tuangkan air
buat suami
Makan bersama menjadi amalan

Walaupun hati isteri pernah beberapa kali disakiti
dek sikap miang si suami
skandal dgn. perempuan lepas satu-persatu
Isteri tetap sabar melayan sang suami

Sebelum hidup senang,
mereka pernah hidup susah
Suami hilang pekerjaan
dan menganggur selama 2 tahun
Isteri terpaksa berniaga menjual air di pasar malam
seorang diri
demi mencari sesuap nasi
buat anak-anak dan SUAMI tercinta

Namun...
apakah balasan yang diterima???

Setelah lebih kurang 20 tahun hidup bersama
isteri ditinggal begitu saja
demi wanita yg lebih muda jelita
tanpa sebarang nafkah diberi
buat anak-anak dan isteri

bayangkan bagaimana
seorang suri rumah nak menyara
5 orang anak tanpa sebarang sumber pendapatan?
tiap kali isteri/anak telefon
sang suami meminta duit belanja
selepas dimaki hamun,
hanya RM50 yang di bank-in
cukupkah RM50 buat anak² yang sedang bersekolah/
berada di universiti?

ke mana hilangnya kasih seorang ayah?
walaupun kasih telah beralih arah
kepada isteri baru...
tapi...
hilang juakah kasih seorang ayah???

Isteri yang ditinggalkan terus tertekan
penyakit mula menghinggap
darah tinggi, lemah jantung, kencing manis,buah pinggang
penyakit 4 serangkai
ditambah dengan tekanan perasaan
meracau² tak sedar diri
hingga beberapa kali hilang pedoman
cuba membunuh diri sendiri

ditambah dengan ilmu hitam yang dikenakan
oleh isteri kedua
sehingga terpaksa berubat ke sana sini
dan akhirnya alhamdulillah
berjaya dipulihkan dengan bantuan ustaz²
di da.rus. syi.fa'


Pada masa yg sama,
jiran tetangga, sahabat handai, saudara mara
terus-terusan memberi kekuatan
sehinggalah seorang demi seorang
anak-anaknya berjaya di dalam hidup masing-masing
kini hanya tinggal si bongsu yang masih bersekolah
di Tingkatan 2
4 abang & kakaknya telah menjawat jawatan yang baik
sama ada di syarikat swasta mahupun badan kerajaan

Dan sehingga kini jugalah
sang suami masih enggan 'melepas'kan si isteri
setelah 5 tahun ++ berpisah
walau dah berpuluh kali
naik turun mahkamah syariah
si isteri masih digantung tak bertali
apakah kesudahan nasibnya....
yang semakin hari semakin teruk penyakitnya
kencing manis makin melarat
mata yang terang semakin kabur

apakah kesudahannya...?

harta sepencarian dah tak ingin dituntut katanya
biarlah dituntut di akhirat kelak
hanya satu yang dipinta
lepaskanlah dirinya seadanya.......

walau telah diperlakukan sedemikan rupa oleh sang suami
namun
tiap kali lepas solat
beliau tetap berdoa untuk kesejahteraan hidup suaminya
Allahuakbar...

*Ini adalah kisah benar yang terjadi kepada orang yang rapat dengan Ummi...sangat sedih...*


20 comments:

  1. allahuakbar....sedihnyer...semoga ALLAH memberi kekuatan pada kawan akak tu...

    ReplyDelete
  2. lin,

    memang sangattt sedih...tiap kali akak berjumpa dgn dia...sedih dengar kisah2 dia yg tak berkesudahan...

    ReplyDelete
  3. K Ina,

    redha dan sabar kerana Allah lebih mengetahui... sebagai isteri pertama yang bermadu dia telah melayakkan dapat payung emas dan telah tersedia di akhirat untuknya

    dan mula kehidupan dengan anak-anaknya tanpa memikirkan suaminya, insyallah Allah maha adil, anak2nya semua akan berjaya...dan suatu hari nanti si suami akan sedar akan kebodohannya dan balik/sedar pada isteri pertama.

    pss: kisah nie ada persamaan sedikit dgn keluarga saya

    ReplyDelete
  4. Nadnye,

    memang itulah yang mampu kami katakan padanya...alhamdulillah...hidup dia sekarang makin tenang di samping anak2 yg AMAT MENGENANG jasa ibu mereka

    ReplyDelete
  5. Ada hikmah disebalik sesuatu kejadian Allah...Sebenarnya si ibu tu dah merasai nikmat syurga ketika masih di dunia lagi dengan dikurniakan anak-anak yang soleh/solehah dan berjaya. Semoga beliau tabah...

    ReplyDelete
  6. sedihnya bila baca kisah kawan kak ina ni..ye, ada hikmah di sebalik kejadian sebegini.mudah2an anak2nya selalu di sisinya...

    ReplyDelete
  7. Asu,

    memang betul...tapi kepahitan hidup yg terpaksa dilalui beliau hingga datang penyakit demi penyakit....sangatlah meruntun hati yang melihat..apalagi, bahunya yg memikul

    ReplyDelete
  8. ayu,

    memang betul tu...moga-moga beliau terus tabah dalam menjalani kehidupan di dunia

    ReplyDelete
  9. sedihnya...

    Alhamdulillah anak2 berjaya dan ingat jasa ibu.

    Semoga dilembutkan hati si suami tu, Insyaallah.

    ReplyDelete
  10. zety,

    memang sedih..tiap kali beliau bercerita..kami sama2 berjuraian air mata...

    iya..moga Allah lembutkan hati si suami

    ReplyDelete
  11. sedihnyer entry kali ni..mintak dijauhkan drpd mendpt suami yg sebegini rupe..nauzubillah!!

    ReplyDelete
  12. wahida..

    mmg sedey....nauzubillah

    ReplyDelete
  13. sayunya saya baca kisah ni, kenapala si suami tu kejam sangat...dia tak takut balasan Tuhan agaknya...

    ReplyDelete
  14. akak..sedihnyaa... huhuhu nak meleleh air mata...

    besarnya pengorbanan si isteri.. sy doakan dia mendapat keredhaan ALLAH dan mendapat balasan setimpal di akhirat kelak..

    si suami tu.. biar Allah yg balas kelak..

    ReplyDelete
  15. semoga redha perempuan tu. insyaallah banyak saham diakhirat. :D

    ReplyDelete
  16. sirna,

    susah nk cakap kan?bila dah ilmu hitam menguasai diri...diri dah jadi org lain...:(

    ReplyDelete
  17. ena,

    huwaaa...sedey sgt rentetan hidup dia

    ReplyDelete
  18. knv,

    dia mmg redha..cuma terkilan dgn suaminya yg terus mengabaikan anak2nya

    ReplyDelete
  19. hez,
    sungguh tabah & sgt kuat semangat nya... tak terlawan rasanya jika berada di tempatnya.. semoga Allah permudahkan semua urusannya...

    ReplyDelete
  20. kakyong bib,

    memang betul tuh...cant imagine if we were in her shoes

    ReplyDelete

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages