Friday, January 30, 2009

Renungan di pagi Jumaat



Got this email from dear hubby...a very good one to share with all my friends out there...marilah bersama mengamalkannya

Dr.Fadhilah Kamsah menulis ........

Assalammualaikum. .....

Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...

Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...

Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ...mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..

Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib ... kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...

Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib .... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib.

"Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly...

Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing.

Wallahu A'lam...

Terima Kasih,

10 comments:

  1. pnh gak dulu kecik2 mak ida tegur kakak2/abang2 jgn minum atau makan baki adik2...hmmmm

    ReplyDelete
  2. adeh kak...kdg2 terpaksa gak makan akanan anis...tp dia tak mo makan...belen2 jugak ka???

    nak buang sayang..

    ReplyDelete
  3. Ida...
    ooo ye ke Ida?hemm...ada la sebabnya tu kan

    ReplyDelete
  4. mommy anis,

    belen la namanya tu...hemm..payah gak mommies kan..sbb biasanya pas suap kat anak,kalo anak dah x nak mesti mak yg abiskan...kan kan...tapi akak mmg jarang abiskan belen anak-anak...hasben yg tulung habiskan..kihkihkih

    ReplyDelete
  5. kak ina dok tronoh ke?mengajar kt mana?umah mak ros kat batu gajah so selalu la berulang dulu ke uitm..

    ReplyDelete
  6. Hai Hez,
    Still lawa macam dulu.

    ReplyDelete
  7. ross,

    a'ah ye...akak duk kat tronoh/seri iskandar..ngajar kat tronoh la..batu gajah dekat la sangat.. :)

    ReplyDelete
  8. Helnieeeeeeeeeeeeeeee.....

    lamanya kita tak jumpaaaaaaaaaaaaa
    Helnie kat mana skrg?
    kat SP/Penang?
    Rindunyaaaaa...dah dekat 20 tahun kut tak jumpa
    Bak la contact no...boleh keep in touch semula

    ReplyDelete
  9. Saya pun rindu kat Hez & kawan-kawan lama kita. Saya still kat SP...biasa le...comel²nya anak awak...
    Email : Helnie_72@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. okies Helnie...I'll email you ASAP

    ReplyDelete

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages