Monday, December 20, 2010

Resepi kerabu pegaga

rupabentuk pegaga atau in English known as pennywort (pic. hasil en. google)
(sweetdarling, penah tengok rupa pegaga ni?)


As requested by Shima....

resepi kerabu pegaga stail Kak Ina:

bahan² :
  • pegaga - dihiris halus
  • 1 labu bawang besar - dihiris halus
  • 1 inci halia - dihiris halus
  • 3 biji cili merah (boleh letak cili api jika suka lebih pedas)
  • sedikit belacan
  • sedikit air asam jawa
  • sedikit garam
  • 1-2 sudu besar kerisik (akak x letak sebab kerisik xde)
  • 1 -2 sudu besar kelapa parut(akak x letak sebab xde kelapa parut, tapi akak gantikan dgn. 2 sudu besar santan kotak segera)
cara membuat:
  • tumbuk cili merah(cili api) bersama belacan
  • gaulkan cili tadi bersama semua bahan-bahan lain
  • dah siap untuk dimakan
* senang je nak membuatnya kan shima?nanti kalo shima dah buat leh tepek kat blog shima ye*



7 comments:

  1. tgh duk imajen ni, camne rupa pegaga tu erk...? ulam kan....?

    ReplyDelete
  2. sweet...akak dah tepek rupa ulam pegaga tu ye

    ReplyDelete
  3. hez,

    i pun suka buat style mcm ni.. tp i tak letak santan.. kelapa parut pun tak... i suka letak limau kasturi, hiris nipis2... konon2 nak diet la... tp bila dpt pekena dgn nasi panas2... makan x sedor bertambah2...

    ReplyDelete
  4. bib,

    i kekadang je letak santan or kelapa parut tu..but i sukerrrr letak kerisik bebanyak...kekadang perah air limau nipis gantikan air asam jawa

    ReplyDelete
  5. heheh..tq kak..suka mkn pegaga...tp x nah wat kerabu lgi

    ReplyDelete
  6. tengah googel mencari resepi pegaga ni..tiba tiba jumpe blog awak ni..salam perkenalan yer..nampak sedap..baru kutip pegaga tepi rumah tadi...sekali dengan temulawak ..ingat nak campurkan dalam resepi ni..tq yer sharing is caring!

    ReplyDelete

Our lil cutie pie

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

My Online Store

Pages